HUMENNÉ. Informácia o rekonštrukcii antukového ihriska na Ulici osloboditeľov sa mestom ozýva už od roku 2018. Vtedajšie plány predstavovala ešte bývalá primátorka Jana Vaľová. Tie sa, však, s novým vedením samosprávy zmenili. Na mieste bývalého športoviska tak vyrastá dráha s asfaltovou úpravou, spevnené plochy ako parkovacie miesta, oplotenie do výšky 3 metrov a mobiliár, verejné osvetlenie. Práve spevnené plochy s asfaltovou úpravou.
Čo je to pumptrack?
Pumptracky sú dráhy pre bikerov, kde celú trať dokáže cyklista absolvovať bez šliapania do pedálov. Trénuje si tak prácu s ťažiskom, rovnováhou, učí sa „pumpovať“ a využíva hlavne energiu pri kopírovaní prekážok na trase. V očiach širokej verejnosti postupne získavajú pumptracky na obľúbenosti, pretože predstavujú výbornú školu jazdenia, ktorá je bezpečná a ktorá, či už deti, alebo dospelých začiatočníkov pripraví na mnoho krízových situácií v bežnom teréne. Jazdením si zokonaľujú reflexy i techniku jazdy a nespoliehajú sa iba na bicykel. Z rovnakého dôvodu tieto dráhy využívajú aj profesionálni jazdci, aby sa posunuli vo svojich schopnostiach ešte o kúsok ďalej.
„Cyklistická plocha pumptrack s asfaltovou úpravou na Ulici osloboditeľov naberá reálnu podobu. Aj keď tvoria povrch staveniska zatiaľ spevnené násypy z hliny a štrkový posyp, na prvý pohľad už je jasné, ako bude športovisko vyzerať,“ uviedol Marián Škuba z tlačového referátu mesta. Radnica sa pred dokončením projektu rozhodla konzultovať správnosť postupov s cyklistickou verejnosťou. „Trio vyznávačov cyklotrialu Michal Danko, Šimon Zoller a Marián Tovarňák (SCK Humenné) avizovalo, aké terénne úpravy je dobré realizovať, aby bol pumptrack v konečnej verzii ešte bezpečnejší a zároveň ostal atraktívny,“ doplnil Škuba.
„Môžem sa oprieť o moje malé skúsenosti s jazdou po týchto pumptrackoch. Náš pumptrack je viac menej nízkej náročnosti, dôkaze pokryť potreby detí na odrážadlách a malých bicykloch. Nedá sa považovať za plnohodnotný pre stredne pokročilých a skúsenejších bajkerov. V podstate našej pumpe chýbajú vyššie prekážky (lavice), na ktorých sa dá naučiť skákať a ovládať bicykel vo vzduchu, zlepšovať svoju techniku pri skákaní atď. Hustota našich “vlniek” je na južnej strane celkom okej, ale na severnej strane (bližšie pri ceste) sú príliš nahusto. Bol problém to zjazdiť, i keď treba uznať, že som to skúšal po výdatnom daždi. Realizátorom stavby sme navrhli zlepšenia, ktoré sú nevyhnutné. Základom našich pripomienok bolo privolanie odborníka (Janka Tekela), ktorý sa venuje realizácii pumptrackov. On aj bol privolaný, zistil nedostatky (pomerne veľa a závažné), ale mesto Humenné sa rozhodlo, že pumpa bude hotová do konca augusta, a preto nebolo možné vyslovené pripomienky J. Tekela realizovať. Stavba pumpy, ako som bol informovaný, sa iba čiastočne riadi prvoplánovou projektovou dokumentáciou a počas stavby sa najazdieva bicyklom, zisťujú sa nedostatky, upravuje sa podľa potrieb a následné zapisuje do projektovej dokumentácie,“ spresnil Šimon Zoller.
Podľa informácií radnice stavba „pumptracku“ pozostáva zo štyroch objektov – dráha s asfaltovou úpravou, spevnené plochy pre parkoviská, oplotenie do výšky 3 metrov, mobiliár a stĺpy verejného osvetlenia. „Vyšlo sa v ústrety žiadostiam obyvateľov, nové odstavné plochy z priepustných tvárnic vytvoria spolu 21 parkovacích miest,“ doplnil Škuba. (nikj, budcyklista.sk)