„Východ Slovenska potrebuje kvalitnú infraštruktúru ako soľ,“ hovorí štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť, ktorý sa na východ Slovenska chystá aj tento týždeň. A ako rodený Humenčan dodáva: „Tak ako aj v iných mestách po celom Slovensku, aj v Humennom som vždy dal len také slovo chlapa, aké sa dalo zrealizovať. V rámci dvoch rokov sú mnohé projekty dokončené a na mnohých, ktoré zlepšia cestnú a železničnú infraštruktúru, sa pracuje. Za veľký kus práce sa chcem poďakovať tiež poradcom ministerstva dopravy, ktorí pôsobia v jednotlivých regiónoch.“
… z hľadiska realizovaných projektov treba prioritne spomenúť inkriminovaný úsek cesty medzi Humenným a Belou nad Cirochou, ktorý nespĺňal požiadavky aktuálnych noriem.
Áno, ide o najväčší projekt opráv ciest I. triedy, ktorý je naplánovaný na štyri roky, a ktorý odštartovala Slovenská správa ciest (SSC) na jar v roku 2021. Opravy prebiehajú vo všetkých samosprávnych krajoch, najrozsiahlejšie sa uskutočnili v Banskobystrickom kraji a teší ma, že v rámci týchto opráv sa uskutočnili aj opravy ciest v Humennom. Čo sa týka samotnej rekonštrukcie vozovky, tá pozostávala z frézovania asfaltového podkladu, pokládky nového krytu vozovky, spevnenia krajníc, výškovej úpravy uličnej vpuste a poklopov. Zlepšila sa jej prevádzka, životnosť a zvýšila bezpečnosť pre vodičov.
V závese nie sú ani chodci. Konečne sa rekonštruovali chodníky a zábradlie na nadjazde a moste cez rieku Laborec.
Chodníky a zábradlie na nadjazde čakali na rekonštrukciu od svojho vybudovania, ktoré bolo ešte v roku 1977! Veľmi sa teším, že sú bezpečnejšie. Opravené už slúžia obyvateľom mesta. A chcem sa poďakovať aj vodičom, že boli počas nevyhnutnej opravy trpezliví a ohľaduplní. Tento projekt je výsledkom ukážkovej spolupráce samosprávy a Slovenskej správy ciest.
Treba povedať, že dlhodobým problémom bolo aj železničné priecestie v Humennom, ktoré malo nevyhovujúci technický stav konštukcií.
Dôvodom rekonštrukcie bol naozaj dlhodobo nevyhovujúci technický stav železničných konštrukcií. Ich životnosť sa síce v roku 2018 predlžila výmenou náhradných dielov, ale keďže železničné priecestie je súčasťou jednej z najvyťaženejších križovatiek v meste, museli sa vymeniť za nový typ.
Keď sme pri železničnej doprave, v tomto prípade sa podaril unikát: Vo výstavbe je stredisko technicko-hygienickej údržby, ktoré zabezpečí čistotu vlakov pod jednou strechou.
Humenné sa môže tešiť na takmer tridsaťmiliónovú investíciu, ktorá zabezpečí až 57 pracovných miest. Len investície a pracovné miesta zabezpečia, aby ľudia masovo z východu neodchádzali. Stredisko technicko-hygienickej údržby (THÚ) prinesie zvýšenie kvality čistenia, údržby, technických kontrol a opráv vlakových súprav a zlepší pracovné podmienky zamestnancov. Humenné bolo a je dôležitým uzlom východnej časti železničnej siete Slovenska a železničná infraštruktúra sa tu aj vďaka stredisku THÚ bude rozvíjať ďalej. Chceme viac ľudí vo vlakoch a menej ľudí v autách. Na ministerstve dopravy a výstavby sa zasadzujeme o to, aby koľajová doprava poskytovala moderné služby a odľahčia cesty. Verím, že aj vďaka stredisku THÚ bude Humenné prosperovať. To si ako rodený Humenčan želám
z celého srdca najviac.
Intenzívne sa pracuje aj na elektrifikácii trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.
Projekt elektrifikácie Bánovce – Humenné je vlajkovým projektom Plánu obnovy a odolnosti. Ide o významnú stavbu, ktorá napomôže zlepšiť kvalitu životného prostredia. Moderná trať umožní nasadiť moderné súpravy a vozne, skráti čas prepravy a poskytne vyšší komfort cestovania. Začiatok realizácie sa očakáva v druhej polovici roku 2023.V Humennom sa v budúcnosti ráta aj s výstavbou centra riadenia dopravy.
Tesne pred realizáciou sú aj okružné križovatky a cyklomost. Kedy vidíte naplnenie týchto projektov?
Priebežný jazdný pruh na Staničnej v Humennom, po ktorom sa roky volalo už nie je v nedohľadne. Predmetnú križovatku pripravuje mesto do vydania stavebného povolenia, momentálne sa pracuje na dokumentácii, prebiehajú procesy schvaľovania. Čo sa týka križovatky Jasenovská, Sninská, Štefánikova, SSC prevzala dokumentáciu a doklady od mesta. Verím, že budúci rok sa vypracujú dokumenty k stavebnému povoleniu a Humenné tak bude opäť bližšie k lepšej dopravnej situácii.
A cyklomost?
Humenné už začalo s budovaním lávky pre peších a cyklistov cez rieku Laborec. Radnica na jeho vybudovanie získala prostriedky z európskych zdrojov, ktoré pokryjú väčšinu výdavkov. Čoraz viac Humenčanov využíva bicykel ako dopravný prostriedok, s ktorým jazdí do školy alebo do práce. K tomu, aby ich trasy boli bezpečné, je potrebné budovať cyklistickú infraštruktúru. S primátorom diskutujeme o príprave a realizácii ďalších cyklochodníkov financovaných z Plánu obnovy. Diane okolo všetkých dopravných projektov intenzívne sledujem a aj moja pracovná cesta, ktorá bude na východe Slovenska tento týždeň, ôsmeho decembra, sa bude týkať realizácie významných projektov mesta.
Mária Miková